Method - Commenting on 2 documents : faire un brouillon pour l'oral

Le jour de l'oral du bac vous n'aurez que 20 m pour préparer votre analyse de deux documents. Et la lecture des documents va déjà vous prendre un temps précieux. De plus, si les examinateurs vous voient lire votre brouillon, ils vont vous le prendre ou vous pénaliser puisque la lecture ne fait pas partie des compétences à évaluer.
Sur votre brouillon, ne doivent donc figurer que les éléments essentiels et/ou ceux que vous avez peur d'oublier.

Introduction / Presentation

// Topic : -> guideline
  Context : period, event with dates
  Define notion  
1st doc cartoon published by... on... about...
  2nd doc article by/from... posted on/published in... about...
Plan In a 1st part, I will explain the ... with doc.1
  In a 2nd part, I will analyze the ... using doc.2

Analysis

 DESCRIBE THE DOCS
What I see (=DOCS)
 INTERPRET THE DOCS
What I know (=NOTIONS)
FIRSTLY, Doc.1 shows the ...
In the cartoon, we can see :
In the background :
describe "live"
In the foreground, characters :
- appearance : describe "live"
- expression : describe "live"
- action : describe "live"

=> Indeed, we know that
Notion 1 :
Notion 2 :
Only write the name of the notion
Give its definition orally

SECONDLY, Doc.2 analyses the .....
In the article, it is said :
P1 : write its main idea
-Rephrase the content of the paragraph orally
P2: write the main idea
-But rephrase "live"
=> We can say that...
Notion 3 :
Notion 4 :
Only write the name of the notion
Give its definition orally

En fait votre tableau contient le plan très détaillé de votre analyse. Tout le reste est directement dit à l'oral.

Conclusion

Assess docs To conclude,  
  reliable / unreliable + detailed justification
  biased / unbiased
     
Recap ideas To sum-up, these docs showed...
  Open on something you know well, you want to talk about