Method - Commenting on 2 documents : faire un brouillon pour l'oral
Le jour de l'oral du bac vous n'aurez que 20 m pour préparer votre analyse de deux documents. Et la lecture des documents va déjà vous prendre un temps précieux. De plus, si les examinateurs vous voient lire votre brouillon, ils vont vous le prendre ou vous pénaliser puisque la lecture ne fait pas partie des compétences à évaluer.
Sur votre brouillon, ne doivent donc figurer que les éléments essentiels et/ou ceux que vous avez peur d'oublier.
Introduction / Presentation
// | Topic : | -> guideline |
Context : | period, event with dates | |
Define notion | ||
≠ | 1st doc | cartoon published by... on... about... |
2nd doc | article by/from... posted on/published in... about... | |
Plan | In a 1st part, | I will explain the ... with doc.1 |
In a 2nd part, | I will analyze the ... using doc.2 |
Analysis
DESCRIBE THE DOCS What I see (=DOCS) |
INTERPRET THE DOCS What I know (=NOTIONS) |
FIRSTLY, Doc.1 shows the ... | |
In the cartoon, we can see : In the background : describe "live" In the foreground, characters : - appearance : describe "live" - expression : describe "live" - action : describe "live" |
=> Indeed, we know that |
SECONDLY, Doc.2 analyses the ..... | |
In the article, it is said : P1 : write its main idea -Rephrase the content of the paragraph orally P2: write the main idea -But rephrase "live" |
=> We can say that... Notion 3 : Notion 4 : Only write the name of the notion Give its definition orally |
En fait votre tableau contient le plan très détaillé de votre analyse. Tout le reste est directement dit à l'oral.
Conclusion
Assess docs | To conclude, | |
reliable / unreliable | + detailed justification | |
biased / unbiased | ||
Recap ideas | To sum-up, these docs showed... | |
Open on something you know well, you want to talk about |